Har du en stor eller bare en almindelig fødselsdagsfest, du snart gerne vil holde og mangler lidt inspiration til, hvordan og hvorledes den skal foregå, kan du med fordel læse med her. Det er altid noget særligt at fejre sin fødselsdag, men når du for eksempel fylder rundt, er der særligt noget at fejre og holde en stor fest. Læs med her og kom i ægte fejringshumør.
Tag på skovtur
En fest behøver ikke nødvendigvis blive holdt indendørs, hvor du sidder til taffel til den lyse morgen og spiser dig fuld af gourmetmad. Du kan også vælge at tage ud i naturen på skovtur, og fejre din store dag i naturens tegn på en strand, i en skov, ved en å eller i noget bakket terræn. Tag for eksempel på Suseåen eller på Gudenåen og lej nogle kanoer, hvor hele familien samt venner sejler ud og roer jer frem på åen.
Der er altid en stor fornøjelse i at være så tæt på vandet, og samtidig får I nogle unikke naturoplevelser sammen, når I roer på åen og ser fiskehejrer lande flot og flyvende i sivene eller når fiskene befinder sig lige under jeres kano. Det kræver også en del samarbejde at ro en kano, hvor I skal ro i takt for at kunne komme ordentligt fremad på åen, og dette kan også være en god familie og venneøvelse.
Når I roer ind til siden og trækker kanoerne op på land, kan I have et picnictæppe med, hvor I spiser medbragt festlig mad, og drikker bobler til. Der findes efterhånden så meget campingudstyr, hvor I kan have letvægtsglas og tallerkener med, så det ikke vejer og fylder så meget i bagagen undervejs.
Hold et py party a la Grease
De fleste har vist set Grease, hvor Sandy er til pyjamas sleep over party hos en af "pigerne", hvor de ryger, drikker og hun ender med at få piercet huller i ørerne. Det går ikke stille for sig her. Dette er dog ikke lige det, vi her vil appellere til, men derimod et hyggeligt py party, hvor I giver den fuld gas på hyggen med at sidde i lammeskind, have hyggestrik sweatre på og ellers lave hyggeligt varm mad og drikke varm kakao med flødeskum.
Et sådan festlig fødselsdagsarrangement er især tiltrængt, når man er nået til efterår eller vinter, hvor man fryser og virkelig trænger til noget varme og indendørs hygge. Server her boller med varm kakao med flødeskum og lagkage med friske bær, marcipan og flødeskum. Er du interesseret i at vide mere om, hvordan I kan optimere hyggen med lækre sweatre og lammeskind, så klik her.
Hold ægte børnefødselsdag med balloner og røde sodavand
Mange har vist prøvet at være til et ægte fødselsdagsarrangement, som vi kender det fra barns ben af. Med røde og grønne sodavand, ristede røde pølser med brød og balloner med Helium gas. Det er noget, man især kan holde for de lidt mindre børn, der sikkert også vil elske, at du/I har opfundet en spændende skattejagt, hvor de skal på jagt i haven og finde en guldskat, efter at have svaret på diverse quizzes og udført udfordringer som sækkeløb, sætte nål i grisens hale, væddeløb, æggerulning og tegnekonkurrence.
Præmien er altid noget lækkert økologisk slik eller noget kage, som kan fortæres indenfor eller ude i haven. Der kan også være brætspil eller andre spil på dagsordenen, og ballonerne med helium gas vil være nogle, som børnene også kan få med hjem efter fødselsdagsfesten som et festligt minde om dagen.
Tag i biografen
Der kan være mange gode film at vælge i mellem, hvis I gerne vil fejre fødselsdagen i biografen. Det er selvfølgelig fødselaren, der vælger filmen, og dette kan være en god måde at starte en fødselsdags fest på, fordi I efter filmen kan snakke om handlingen og hvad I synes om filmen. På denne måde får man brudt isen, især hvis der er mange gæster med, som ikke kender hinanden i forvejen.
Bagefter kan I holde film temaet levende ved at dække bordet med servietter, balloner og glimmer, der har filmens tema som dekorativt emne. Det kan være alt fra farver, former og mønstre og motiver, der viser filmens tema. Er det for eksempel en meget piget film, kan der være lyserødt over det hele, eller hvis der er disko tema, kan der være sølv balloner, sølv servietter og sølv glimmer på bordene.
Lav en udklædningsfest
Der er ikke noget så sjovt og skønt som en udklædningsfest. Her kan gæsterne give den maksimal gas i forhold til udklædning og komme som den, de altid har drømt om. Det kan være lige fra et bestemt tema, som fødselaren har fastsat overfor gæsterne eller et mere frit, hvor det bare er udklædning, der er i højsædet. Det kan godt være a la fastelavnstema, hvor man må komme i meget kreative påfund såsom postkasser, bruser, tandpasta, pizza eller en rød reje til berømte personligheder som Elvis, Dolly Parton eller Bono. Her er det kun fantasien, der sætter grænserne og fødselsdagsfesten vil helt sikkert bære mange gode grin med sig, fordi man synes, at de andre ser sjove og skøre ud.
Selve maden kan også være kreativ med en masse farver i form af grøntsager i salater og pizzaer med skønne farverige grøntsager på.
Lav surprise fest
Vi er jo ret inspirerede af USA, når det handler om deres fødselsdagskultur, og her har vi set mange amerikanske film og serier, hvor de overrasker fødselaren med et surprise party. Dette kunne man også etablere i Danmark, og simpelthen ikke fortælle fødselaren, at der bliver holdt en fest for vedkommende. Lav en planlægningsgruppe forinden, hvor I mødes og aftaler, hvordan festen skal forløbe, hvem der køber hvad og hvor og hvornår det skal holdes. Ikke mindst også, hvordan I vil lokke fødselaren derhen, hvor festen holdes, uden at fødselaren aner uråd.
Der kan blive serveret bobler ved ankomst i smukke champagneglas og dernæst nogle lette tapas eller snacks eller også en lækker middag, som I har bestilt udefra, så I ikke skal stå med madlavningen oveni. Der findes så mange skønne take away steder og catering firmaer, der tilbyder sådanne madløsninger, som I kan benytte jer af. Sørg også for, at der er mad, der dækker forskellige behov som vegansk, glutenfrit og vegetarisk, så alle gæsterne kan spise maden med hensyn til allergier og kure.
Få optræden udefra
Hvis I skal holde den helt store runde fødselsdag på en restaurant eller i et lejet festlokale, kan den få hele armen ved at I hyrer en sanger eller et band udefra. Det kan være med et tema, som for eksempel 80´er musik eller Dansk Top musik, alt efter hvilken alder fødselaren har, og her kan der laves dansegulv, hvor gæsterne kan få sig en sjov svingom og give den gas.
Det kan også være en sanger, som fødselaren har et særligt forhold til eller kendskab til, som giver det en ekstra stor betydning at lytte til. Denne sanger kan også synge for, når der skal synges andre sange til selskabet, og der kan måske også ønskes sange, som gæsterne særligt godt kan lide. Det bliver en meget festlig stemning, som denne musik skaber, og det vil gå lige i hjerterne på de fleste.